MetMaya teams
In de MetMaya teams werken professionals met verschillende expertises en specialismes. Ze zijn de bekende gezichten in jouw buurt. Onze hulpverleners werken op locatie maar komen ook bij gezinnen thuis. Op dit moment werken we vanuit acht MetMaya teams, zo dichtbij mogelijk.
Een deel van de aanvullende specialistische jeugdhulp verzorgen de MetMaya professionals vanuit regionale teams. Zij leveren hulp in alle gemeenten in de regio. Een voorbeeld van een regionaal team is Onderwijs en Specialistische Jeugdzorg (OSJ).

De professionals van MetMaya bieden aanvullende specialistische ondersteuning die aansluit bij de hulpvraag van kinderen, jongeren en gezinnen. We werken daarom vanuit MetMaya teams in jouw buurt. Onze professionals hebben verschillende expertises. De MetMaya teams werken samen met de partners die er al zijn in de buurt. Zoals de lokale (wijk)teams en het welzijnswerk. Maar ook de (huis)artsen, GGD en het onderwijs. We houden rekening met de verschillen en bijzonderheden in de wijk.

Onze functies
In de MetMaya teams hebben we in ieder geval de volgende professionals in huis:
- Jeugd- & gezinsprofessional
- Ervaringsdeskundige
- Entree coördinator
- Zorgmatcher verblijf
- Vaktherapeut
- Systeemtherapeut
- Orthopedagoog/Psycholoog
- GZ-Psycholoog/Orthopedagoog-generalist
- Kind & Jeugdpsychiater
- Klinisch Psycholoog
- Verpleegkundig specialist
- Psychotherapeut
Bij MetMaya werken wij nauw samen met de huisarts en het lokale (wijk)team. Dat is prettig, want zij kennen het kind, jongere, gezin en de hulpvraag goed.
Veel gestelde vragen over MetMaya teams
- Alles
- 1 - kinderen-jongeren-gezinnen
- 2 - verwijzers en lokale (wijk)teams
- 3 - organisaties
- 4 - toekomstige collega's
Op onze ‘werkenbij’ website staan alle vacatures.
Lokale (wijk)team of Gecertificeerde Instelling – SAVE, William Schrikker, Nidos: Melden het kind, jongere of gezin aan via het aanmeldformulier op de website en sturen indien van toepassing de Toewijzing met code 45A01 mee. Het kind, jongere of gezin kan, met een verwijzing, ook zelf het aanmeldformulier (digitaal) invullen. Het plan / onderzoek / analyse welke je al hebt gemaakt met het gezin stuur je mee. Zo kunnen wij aansluiten en doen we niets over.
(Huis)arts, POH, medisch specialist of GGD: Kunnen via Zorgdomein verwijzen. De verwijsbrief uit Zorgdomein komt binnen bij het MetMaya team op basis van de postcode van het kind, jongere of gezin. Bij een verwijzing via Zorgdomein vragen wij vervolgens aan het kind, jongere of gezin om het aanmeldformulier op de website in te vullen. Omdat we anders te weinig informatie hebben om een goede matching te kunnen maken.
Gecertificeerde instellingen: Melden aan via het aanmeldformulier op de website en sturen indien van toepassing de Bepaling Jeugdhulp (BJ) mee. Het verzoek is om in een Bepaling Jeugdhulp te beschikken op specialistische jeugdhulp MetMaya en niet op een specifiek product. Hiermee kunnen we met één Bepaling alle zorg inzetten die nodig is. Ook als een kind verblijf nodig heeft.
Een BJ is altijd voor een bepaalde periode. Moet de zorg verlengd worden? Dan ontvangen we graag een nieuwe Bepaling. Gaat de zorg over gaat naar het vrijwillig kader? En gaat de regie over van voogdij naar het lokale (wijk)team? Dan is een nieuwe beschikking nodig.
We hebben afgesproken om geen ‘producten meer te bestellen’. In plaats daarvan kun je via de Entree coördinator van MetMaya afstemmen over de hulpvraag van het kind, jongere of gezin. Is aanvullende specialistische jeugdhulp nodig? Dan verwijs je naar MetMaya.
Het MetMaya team zet de (tijdelijke) hulp in die nodig is voor het kind, jongere of gezin. Is andere of meer jeugdhulp nodig? Dan kan MetMaya deze Toewijzing verlengen of opschalen, zonder dat hiervoor een nieuwe Toewijzing nodig is. Dit betekent concreet dat we geen gebruik meer maken van specifieke producten, einddatum, frequentie, eenheden, bouwblokken, interventieniveaus en herindicaties.
Het is belangrijk en helpend dat het kind, jongere, gezin het aanmeldformulier op onze website zo compleet mogelijk invult. Dan kunnen wij vervolgens een zo goed mogelijke matching doen. Hoe meer informatie de verwijzer kan delen over de hulpvraag, hoe beter en sneller wij kunnen matchen. Denk hierbij bijvoorbeeld over wat al eerder is geprobeerd en met welk resultaat.
In de nieuwe situatie verwijs je uitsluitend naar MetMaya. Voor alle aanvullende specialistische jeugdhulpvragen, zoals diagnostiek, behandeling, begeleiding. Eerder verwees je voor bijvoorbeeld een diagnostiekvraag naar een specifieke organisatie of praktijk die dit deed.
We willen dat kinderen, jongeren en gezinnen niet telkens opnieuw hun vraag hoeven te delen. En dat zij met zo min mogelijk wisselende professionals te maken krijgen. Om een juiste inschatting te kunnen maken van de jeugdhulpvraag is informatie nodig. We ontvangen graag zoveel mogelijk informatie van de verwijzer over hetgeen hij/zij passend vindt. Omdat de verwijzer het kind, jongere, gezin – en vaak de situatie en de achtergrond van de hulpvraag – goed kent. Op deze manier proberen we te voorkomen dat er na de verwijzing nog veel contact – vraagverheldering – nodig is. Door een zo compleet mogelijk beeld te hebben van de hulpvraag kan een zo passend mogelijke matching plaatsvinden.
Helaas heeft ook MetMaya te maken met wachttijden. De soort hulp die nodig is, bepaalt hoe lang de wachttijd is. Op de vraag hoe lang een kind, jongere of gezin moet wachten, kunnen wij dus helaas geen helder antwoord op geven. Is de situatie veranderd? Neem dan contact met ons op, we zijn altijd bereid om mee te denken. We proberen tijdens het wachten – indien nodig – overbruggingszorg in te zetten.
Overbruggingszorg is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dus voor MetMaya maar ook bijvoorbeeld voor de huisarts of het lokale (wijk)team. Bij een nieuwe verwijzing maken we – indien nodig – afspraken over overbruggingszorg. Als er niet direct een passend aanbod beschikbaar is voor het kind, jongere en gezin. De verwijzer en MetMaya bespreken bij de verwijzing de urgentie. En zij maken afspraken over welke inzet al noodzakelijk en mogelijk is. Hierbij kan zowel ondersteuning vanuit de sociale basis, begeleiding door het lokale (wijk)team, inzet van E-health, of begeleiding of groepsaanbod vanuit MetMaya passend en mogelijk zijn. Deze inzet kunnen we soms al gezamenlijk oppakken zodat we elkaar versterken. En om het kind, jongere, gezin alvast te helpen terwijl er wellicht nog specifieke jeugdhulpverlening gaat volgen.
Per kind of jongere volstaat 1 verwijzing/Toewijzing. Een broertje of zusje heeft een eigen verwijzing nodig. Wij kunnen met de algemene verwijzing/Toewijzing die we ontvangen ambulante specialistische jeugdhulp inzetten. Dit gaat om zowel diagnostiek, begeleiding als behandeling. Is meer nodig? Dan kunnen wij bijvoorbeeld ook dagbehandeling of een vorm van verblijf inzetten. Er is dan geen nieuwe toekenning nodig van het lokale (wijk)team of een andere verwijzer.
Deze toekenningen aan ons zijn algemeen en hebben geen einddatum. Is er een bepaling van een Gecertificeerde Instelling? Dan nemen wij de einddatum van de jeugdbeschermingsmaatregel over.
Op basis van het Jeugdhulpplan bespreken wij met het kind, de jongere of het gezin – en indien gewenst de verwijzer – de verwachtingen. Tijdens dit gesprek hebben we het ook over de duur. En we plannen eventueel een evaluatie in.
MetMaya heeft de opdracht gekregen om alle aanvullende specialistische jeugdhulp te bieden die nodig is in de jeugdregio Eemland. De meeste jeugdhulp hebben we georganiseerd in onze MetMaya teams dichtbij de woonplaats van het kind, jongere en gezin. Sommige specialismen zijn op een andere manier georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan gezinsgerichte zorg en/of residentiele opvang. Of minder vaak voorkomende vragen zoals eetstoornissen. Deze collega’s werken niet vanuit een MetMaya team maar vliegen we in als het nodig is. De Entree coördinator zorgt voor de best passende matching van de hulpvraag met een professional. Kunnen wij geen passend aanbod bieden? Dan betrekken wij een gecontracteerde aanbieder. MetMaya organiseert deze aanvullende specialistische jeugdhulp en stemt hierover af met de verwijzer af. Dit geldt ook voor specifieke vragen. Dat is individueel maatwerk.
In deze afbeelding van onze meerjarenstrategie vind je onze missie en visie.
Collectief vervoer bij dagbehandeling valt binnen de Scope van MetMaya. Individueel vervoer niet. Hier is geen aparte beschikking vanuit het lokale (wijk)team voor nodig want er is dan al een Toewijzing MetMaya. De gecontracteerde aanbieder die de dagbehandeling uitvoert is verantwoordelijk voor het verzorgen van het vervoer, wanneer nodig. Voor individuele vragen rondom vervoer of vervoer van en naar onderwijs(locaties) is het lokale (wijk)team aan zet.
In bijgevoegde PDF kun je lezen waarom wij hebben gekozen voor de naam MetMaya.
Is een kind al in zorg is bij MetMaya? Dan regelt MetMaya zelf de toewijzing voor crisishulp met de gemeente. Is een kind nog niet in zorg bij MetMaya? Dan kan het lokale (wijk)team een toewijzing afgeven op code 46 crisishulp.
Er zijn verschillende vacatures voor staf- en zorg gerelateerde functies. Kijk voor de actuele vacatures op werkenbijmetmaya.nl of bezoek ons op LinkedIn.
Hulp aan vluchtelingen en inwoners die in het AZC verblijven valt binnen de opdracht van MetMaya. Je kunt een verwijzing doen via het aanmeldformulier op deze website. Hierbij dien je te vermelden dat het – indien van toepassing – gaat om een kind zonder BSN nummer.
MetMaya gaat niet over PGB’s. Wij bieden tijdelijk en aanvullend specialistische jeugdhulp. Heeft u vragen over een PGB dan kunt u deze stellen bij het lokale (wijk)team.
MetMaya heeft de opdracht gekregen om vanaf 1 januari 2024 alle aanvullende specialistische jeugdhulp te bieden die nodig is in de regio Amersfoort.
Deze jeugdhulp hebben we steeds meer georganiseerd in onze integrale MetMaya teams. Dichtbij de woonplaats van het kind, de jongere en het gezin. Sommige specialistische jeugdhulp organiseren we op een andere manier. Denk bijvoorbeeld aan verblijf. Dan bieden we die hulp niet rechtstreeks vanuit het MetMaya team maar dan maken we gebruik van een andere organisatie. Passend bij onze opdracht en missie.
Het belangrijkste is dat wij de hulpvraag van het kind, de jongere of het gezin horen en zien. Hierop starten we samen een passend jeugdhulpplan. Vanuit MetMaya werken de hulpverleners, behandelaren, onderzoekers, begeleiders vanuit hun eigen (specifieke specialistische) kennis met elkaar samen.
Hebt u een verwijzing van de huisarts gekregen? Dan hebben wij meestal nog extra informatie van u nodig. Deze informatie kunt u via het aanmeldformulier op deze website invullen en veilig met ons delen. Van instellingen waar we intensief mee samenwerken – maar die geen onderdeel zijn van MetMaya – hebben we soms extra informatie nodig.
In onze MetMaya teams werken professionals vanuit uiteenlopende expertises met elkaar samen. MetElkaar zijn we in staat een aanvullend antwoord te geven op de hulpvraag van kinderen, jongeren en gezinnen in de regio Amersfoort. Daarnaast mag u rekenen op een vriendelijke bejegening. Om een veilige omgeving voor u én de MetMaya professionals zoveel mogelijk te garanderen zijn dit onze huisregels. Bij overtreding van deze huisregels kan u de toegang tot onze locaties (tijdelijk) worden ontzegd. We gaan ervan uit dat u zich houdt aan de instructies van MetMaya professionals en beveiliging.
Wij behandelen elkaar respectvol. Discriminatie accepteren wij niet. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of andere gedragingen van seksuele aard staan wij niet toe. Mocht u dit zelf anders ervaren dan horen wij dat graag.
Wij staan voor een veilige omgeving. Wij accepteren geen enkele vorm van agressie, geweld, intimidatie en wapenbezit. Dit houdt in elk geval in dat wij (lichamelijk) geweld en ongewenste intimiteiten niet tolereren. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie als wij dat nodig achten. Mocht u agressie agressie ervaren dan horen wij dat graag.
MetMaya is een rookvrije instelling. In de gebouwen en buiten op ons terrein mag u niet roken. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Onder invloed zijn van alcohol op onze locaties en tijdens hulpverleningsmomenten is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de locaties drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn. Vindt de hulpverlening bij u thuis plaats en bent u, of een van de aanwezigen, onder invloed van alcohol of drugs? Dan schat de MetMaya professional in of de hulpverlening op een veilige en verantwoorde wijze doorgang kan vinden.
Om de privacy van onze cliënten, hun vertegenwoordigers en naasten, en MetMaya professionals te beschermen mag het maken van geluidsopnames uitsluitend voor privégebruik. Geef dit vooraf wel even aan en respecteer het als iemand aangeeft dit niet te willen. Wilt u beeldopnames maken? Dan kan dat alleen met toestemming. Dit betekent dat wanneer u een foto wilt nemen, u eerst uitdrukkelijk de toestemming van de betrokken persoon vraagt. Hetzelfde geldt voor andersoortige opnamen zoals video, film, mobiele telefoon, webcam. Verzending en/of publicatie van gemaakte geluids- en/of beeldopnamen, op welke wijze dan ook, kan uitsluitend plaatsvinden met uitdrukkelijke en schriftelijke (wilsbekwame) toestemming van alle betrokkene(n).
Bij MetMaya vinden we het belangrijk om te weten wat jij van onze hulp vindt. Je kunt je mening op verschillende manieren delen:
- Als je een jeugdhulptraject bij ons hebt doorlopen, ontvang je een digitale vragenlijst (via Ervaringwijzer) waarin je je feedback kunt geven.
- Wil je gewoon je mening delen? Stuur dan een e-mail naar vragen@metmaya.nl.
- Het is ook mogelijk om deel te nemen aan gesprekken of bijeenkomsten met MetMaya om je ervaringen en ideeën te delen. Heb je interesse? Stuur dan een e-mail naar vragen@metmaya.nl.
Ben je ontevreden over onze hulp of dienstverlening? Bekijk dan onze klachtenpagina voor meer informatie over hoe je een klacht kunt indienen en wat je kunt verwachten.
Ja, wij hebben een externe cliëntenvertrouwenspersoon via Jeugdstem.
Een vertrouwenspersoon kan informatie geven over hoe de jeugdhulp in elkaar zit, wat je kunt verwachten, wat je rechten zijn, hoe je een gesprek op gang kunt brengen als iets je dwars zit en hoe je een klacht kunt indienen. De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt je hierbij.
088 555 1000
flyer: korte uitleg over Jeugdstem
www.jeugdstem.nl
Onze privacyverklaring geeft uitleg over hoe wij omgaan met jouw gegevens en welke rechten je hebt. Je kunt het hier inzien.
MetMaya maakt gebruik van de Meldcode, dit zijn we vanuit de wet verplicht. Wil je meer informatie kijk dan hier: www.meldcode.nl