window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-EXCTF3TBJ5');
Hulp nodig2025-08-05T16:57:20+02:00

Opvoeden en opgroeien gaat niet altijd vanzelf. Soms heb je hierbij ondersteuning en hulp nodig. Het liefst vind je deze zo dichtbij mogelijk, in je eigen vertrouwde omgeving. Zoals bij familie, op school, bij de sportclub, kerk, moskee of het consultatiebureau. Levert die steun je te weinig op? Dan kun je professionele hulp vragen aan het lokale (wijk)team. Of aan je (huis)arts, medisch specialist, GGD, POH-jeugd (praktijkondersteuner) of gezondheidsarts. Meestal kun je na deze ondersteuning gewoon weer verder.

Is deze hulp of ondersteuning niet voldoende? En is (tijdelijk) aanvullend specialistische jeugdhulp nodig? Dan staat MetMaya klaar. Wij zorgen ervoor dat je met de juiste professional in contact komt. We zorgen voor passende hulp, die aansluit op jouw vraag. Samen kijken we naar een oplossing. Soms moet je wel even geduld hebben tot de juiste hulp beschikbaar is. We doen ons best om in de tussentijd al iets anders te organiseren.

Iedereen is anders en we hebben aandacht voor wat jij belangrijk vindt. Daarbij betrekken we ook je gezin en voor jou andere belangrijke mensen in je omgeving. Ook werken we met ervaringsdeskundigen om de hulp nog effectiever te laten zijn. Eén gezin, één plan. Met de beste hulp, bij jou in de buurt.

Postcode check

We hebben 8 MetMaya teams in de regio Amersfoort. Hier kun je opzoeken bij welk team je jeugdhulpvraag thuis hoort. De postcode bepaalt dit.

Typ je postcode (Bijvoorbeeld: 2311 AA)

Aanmelden

Voor een aanmelding bij MetMaya heb je een verwijzing nodig. Bijvoorbeeld van je (huis)arts, POH-jeugd, medisch specialist of jouw lokale (wijk)team. Heb je een verwijzing ontvangen? Dan kun je hier op de website het aanmeldformulier invullen.
MetMaya kan de verwijzing naar specialistische jeugdhulp pas in behandeling nemen als het aanmeldformulier volledig ingevuld bij ons is aangeleverd. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met privacy.

Heb je na de aanmelding nog vragen? Bel of mail dan naar het MetMaya team dat bij jouw postcode hoort. Met de postcodecheck op deze pagina vind je de contactgegevens.

Welke stappen zijn er?

stap 1: je hebt een vraag over opgroeien en opvoeden.
stap 2: je zoekt eerst ondersteuning in je eigen omgeving. Zoals bij familie, op school, de sportclub, consultatiebureau, kerk of moskee.
stap 3: is er meer nodig? Dan ga je naar het lokale (wijk)team of de huisarts, specialist of POH-jeugd.
stap 4: als de huisarts, het lokale (wijk)team of andere verwijzer denkt dat er meer nodig is kunnen ze verwijzen naar MetMaya voor (tijdelijke) aanvullende specialistische hulp.
stap 5: met een verwijzing kun je jezelf via deze website aanmelden.
stap 6: wij sturen je een bevestiging.
stap 7: we matchen jouw vraag met de juiste professional. Ligt er al een plan? Dan sluiten we daarop aan.
stap 8: is er een wachttijd? Dan maken we afspraken over wat we in de tussentijd kunnen doen.
stap 9: we informeren jou als het Jeugdhulpplan van start gaat, met een onderzoek, begeleiding of behandeling.
stap 10: na de evaluatie ronden we het Jeugdhulpplan af. Eventuele nazorg dragen we over aan de verwijzer.

Ervaringwijzer

Bij MetMaya gebruiken we de ‘Ervaringwijzer’. Daarmee horen we graag wat jij van onze hulp vindt. Jouw mening is belangrijk voor ons. Met de Ervaringwijzer kunnen we zien wat goed gaat en wat beter kan. Daar kunnen wij van leren en vervolgens onze hulp verbeteren.

Crisis

Acute levensbedreigende situatie
In levensbedreigende noodgevallen of als er acuut gevaar dreigt, bel je telefoonnummer 112 (dag en nacht bereikbaar).

Bij zorgen over suïcidebedreiging bel je de crisislijn 113 zelfmoordpreventie. 113 is bereikbaar via telefoonnummer 0800-0113 of chat (113.nl).

Binnen kantoortijden (maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 17.00 uur)
Bel met jouw contactpersoon binnen MetMaya. Krijg je geen contact? Bel dan naar jouw MetMaya team.

Buiten kantoortijden voor kind, jongere, gezin
Bij (vermoeden van) huiselijk geweld of kindermishandeling bel je Veilig Thuis Utrecht via telefoonnummer 0800 2000 (gratis en dag en nacht bereikbaar). Meer informatie vind je op de website van Veilig Thuis Utrecht.
In geval van crisis bel je met de Huisartsenpost Eemland (085  7731 100).

MetMaya teams

In de MetMaya teams werken professionals met verschillende expertises en specialismes. Ze zijn de bekende gezichten in jouw buurt. Onze hulpverleners werken op locatie maar komen ook bij gezinnen thuis. Op dit moment werken we vanuit acht MetMaya teams, zo dichtbij mogelijk.

Een deel van de aanvullende specialistische jeugdhulp verzorgen de MetMaya professionals vanuit regionale teams. Zij leveren hulp in alle gemeenten in de regio. Een voorbeeld van een regionaal team is Onderwijs en Specialistische Jeugdzorg (OSJ).

MetMaya Amersfoort Noord

Vathorst | Hooglanderveen | Nieuwland

De brand 20
3822 LJ Amersfoort

MetMaya Amersfoort-West

Soesterkwartier | Kruiskamp | Koppel | Binnenstad

Noorderwierweg 233
3812 DH  Amersfoort

MetMaya Amersfoort Midden

Kattenbroek | Hoogland | Schothorst | Zielhorst | Liendert | Rustenburg

Computerweg 16 B
3821 AB Amersfoort

MetMaya Amersfoort Zuid

Berg | Leusderkwartier | Vermeerkwartier | Randenbroek | Schuilenburg | Stoutenburg

Waterdaal 2
3817 GV Amersfoort

MetMaya Baarn – Eemnes
Laanstraat 124
3743 BJ te Baarn

MetMaya Bunschoten
Einsteinweg 15 B
3752 LW Bunschoten

MetMaya Leusden-Woudenberg
Burgemeester de Beaufortweg 16
3833 AG Leusden

MetMaya Soest
Kerkplein 9
3764 AW Soest

KSJ – OSJ
Regionaal MetMaya team

Veel gestelde vragen voor cliënten en naasten

Algemene informatie voor kinderen, jongeren en gezinnen is te vinden op de website van de gemeente2023-06-22T21:48:12+02:00
Zijn er wachttijden?2025-10-15T16:29:09+02:00

Helaas heeft ook MetMaya te maken met wachttijden. De soort hulp die nodig is, bepaalt hoe lang de wachttijd is. Op de vraag hoe lang een kind, jongere of gezin moet wachten, kunnen wij dus helaas geen helder antwoord op geven. Is de situatie veranderd? Neem dan contact met ons op, we zijn altijd bereid om mee te denken. We proberen tijdens het wachten – indien nodig – overbruggingszorg in te zetten.

Overbruggingszorg is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, dus voor MetMaya maar ook bijvoorbeeld voor de huisarts of het lokale (wijk)team. Bij een nieuwe verwijzing maken we – indien nodig – afspraken over overbruggingszorg. Als er niet direct een passend aanbod beschikbaar is voor het kind, jongere en gezin. De verwijzer en MetMaya bespreken bij de verwijzing de urgentie. En zij maken afspraken over welke inzet al noodzakelijk en mogelijk is. Hierbij kan zowel ondersteuning vanuit de sociale basis, begeleiding door het lokale (wijk)team, inzet van E-health, of begeleiding of groepsaanbod vanuit MetMaya passend en mogelijk zijn. Deze inzet kunnen we soms al gezamenlijk oppakken zodat we elkaar versterken. En om het kind, jongere, gezin alvast te helpen terwijl er wellicht nog specifieke jeugdhulpverlening gaat volgen.

Heeft MetMaya huisregels?2025-10-08T16:01:41+02:00

In onze MetMaya teams werken professionals vanuit uiteenlopende expertises met elkaar samen.  MetElkaar zijn we in staat een aanvullend antwoord te geven op de hulpvraag van kinderen, jongeren en gezinnen in de regio Amersfoort. Daarnaast mag u rekenen op een vriendelijke bejegening. Om een veilige omgeving voor u én de MetMaya professionals zoveel mogelijk te garanderen zijn dit onze huisregels. Bij overtreding van deze huisregels kan u de toegang tot onze locaties (tijdelijk) worden ontzegd. We gaan ervan uit dat u zich houdt aan de instructies van MetMaya professionals en beveiliging.   

Wij behandelen elkaar respectvol. Discriminatie accepteren wij niet. Ook opmerkingen, gebaren, aanrakingen of andere gedragingen van seksuele aard staan wij niet toe.  Mocht u dit zelf anders ervaren dan horen wij dat graag.

Wij staan voor een veilige omgeving. Wij accepteren geen enkele vorm van agressie, geweld, intimidatie en wapenbezit. Dit houdt in elk geval in dat wij (lichamelijk) geweld en ongewenste intimiteiten niet tolereren. Wij registreren alle meldingen en doen aangifte bij de politie als wij dat nodig achten.  Mocht u agressie agressie ervaren dan horen wij dat graag.

MetMaya is een rookvrije instelling. In de gebouwen en buiten op ons terrein mag u niet roken. Dit geldt ook voor de e-sigaret. Onder invloed zijn van alcohol op onze locaties en tijdens hulpverleningsmomenten is verboden. Het is streng verboden op en bij het terrein en in de locaties drugs te gebruiken, bij zich te dragen, te verhandelen of onder invloed te zijn. Vindt de hulpverlening bij u thuis plaats en bent u, of een van de aanwezigen, onder invloed van alcohol of drugs? Dan schat de MetMaya professional in of de hulpverlening op een veilige en verantwoorde wijze doorgang kan vinden.  

Om de privacy van onze cliënten, hun vertegenwoordigers en naasten, en MetMaya professionals te beschermen mag het maken van geluidsopnames uitsluitend voor privégebruik. Geef dit vooraf wel even aan en respecteer het als iemand aangeeft dit niet te willen. Wilt u beeldopnames maken? Dan kan dat alleen met toestemming. Dit betekent dat wanneer u een foto wilt nemen, u eerst uitdrukkelijk de toestemming van de betrokken persoon vraagt. Hetzelfde geldt voor andersoortige opnamen zoals video, film, mobiele telefoon, webcam. Verzending en/of publicatie van gemaakte geluids- en/of beeldopnamen, op welke wijze dan ook, kan uitsluitend plaatsvinden met uitdrukkelijke en schriftelijke (wilsbekwame) toestemming van alle betrokkene(n).  

 

Wat kan ik doen als ik een klacht heb?2025-10-08T15:41:09+02:00

Ben je ontevreden over onze hulp of dienstverlening? Bekijk dan onze klachtenpagina voor meer informatie over hoe je een klacht kunt indienen en wat je kunt verwachten.

Waar kan ik de privacyverklaring vinden?2025-10-08T15:48:47+02:00

Onze privacyverklaring geeft uitleg over hoe wij omgaan met jouw gegevens en welke rechten je hebt. Je kunt het hier inzien.

Maakt MetMaya gebruik van de Meldcode?2025-10-08T15:50:56+02:00

MetMaya maakt gebruik van de Meldcode, dit zijn we vanuit de wet verplicht. Wil je meer informatie kijk dan hier: www.meldcode.nl

Waar kan ik mijn mening laten horen?2025-10-08T15:30:44+02:00

Bij MetMaya vinden we het belangrijk om te weten wat jij van onze hulp vindt. Je kunt je mening op verschillende manieren delen:

  • Als je een jeugdhulptraject bij ons hebt doorlopen, ontvang je een digitale vragenlijst (via Ervaringwijzer) waarin je je feedback kunt geven.
  • Wil je gewoon je mening delen? Stuur dan een e-mail naar vragen@metmaya.nl.
  • Het is ook mogelijk om deel te nemen aan gesprekken of bijeenkomsten met MetMaya om je ervaringen en ideeën te delen. Heb je interesse? Stuur dan een e-mail naar vragen@metmaya.nl.
Is er een vertrouwenspersoon beschikbaar?2025-10-08T15:44:57+02:00

Ja, wij hebben een externe cliëntenvertrouwenspersoon via Jeugdstem.

Een vertrouwenspersoon kan informatie geven over hoe de jeugdhulp in elkaar zit, wat je kunt verwachten, wat je rechten zijn, hoe je een gesprek op gang kunt brengen als iets je dwars zit en hoe je een klacht kunt indienen. De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt je hierbij.

088 555 1000
flyer: korte uitleg over Jeugdstem
www.jeugdstem.nl

Ga naar de bovenkant